Οδήγησε με ασφάλεια όπως το DRIVE

Πλησιάζει η στιγμή που ο ανθρώπινος παράγοντας δεν θα έχει ενεργό ρόλο στην οδήγηση. Η φωτογραφία του ανοίγματος του άρθρου έρχεται από το μέλλον. Προς παρόν, όσο ακόμη κρατάμε το τιμόνι, ας προσπαθήσουμε να το κάνουμε όσο καλύτερα γίνεται.
1

Ό,τι και να συζητάμε για την τεχνολογία, το σημαντικότερο σύστημα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας κάθε οχήματος είναι ο οδηγός του. Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι η αιτία των περισσότερων ατυχημάτων. Τις δικές του αδυναμίες και ατέλειες προσπαθεί να καλύψει η αυτοκινητοβιομηχανία, εξελίσσοντας σύνθετη τεχνολογία προκειμένου αρχικά να προβλέψει λάθη και παραλείψεις του οδηγού, στη συνέχεια να καλύψει τη λάθος ή την ολιγωρία του. Κι αν τίποτα από αυτά δεν είναι εφικτό, να μειώσει τις συνέπειες. 

Εμείς εδώ στο DRIVE πιστεύουμε στον άνθρωπο. Χωρίς να υποτιμούμε την τεχνολογία, θεωρούμε ότι τη γνώση ως την πραγματική λύση στο πρόβλημα. Δεν αναφερόμαστε σε συγκεκριμένες τεχνικές, αλλά σε μια ευρύτερη παιδία. Αυτοκινητική κουλτούρα. Ένα πλαίσιο που βάζει πρώτα και πάνω από όλα την υπεύθυνη χρήση του αυτοκινήτου και του δρόμου. Τα κείμενά μας, η συμπεριφορά μας πίσω από το τιμόνι, από την απλούστερη καθημερινή μετακίνηση ρουτίνας ως μια δοκιμή στο όριο, στην πίστα, αυτό ακριβώς το μήνυμα θέλει να περάσει. 

Η δική μας θέση είναι ότι η τεχνολογία πρέπει να εξυπηρετεί τον άνθρωπο, χωρίς να στερεί την ελευθερία του. Και η οδήγηση, με την ευθύνη που αυτή συνεπάγεται είναι πρώτα από όλα μια έκφραση ελευθερίας. Το VisionZero είναι το κοινό όραμα των αυτοκινηβιομηχανιών, των κατασκευαστών ελαστικών και άλλων μεγάλων εταιρειών που εμπλέκονται ευρύτερα με την αυτοκίνηση, για μηδενικούς θανάτους ή σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία. Και στοχεύουν να το πετύχουν, δίνοντας το τιμόνι στις μηχανές. Η δική μας μικρή συνεισφορά σε αυτό το όραμα είναι οι παρακάτω γραμμές που απευθύνονται από οδηγό σε οδηγό, από άνθρωπο σε άνθρωπο.

1

Προετοιμασία αυτοκινήτου
Το αυτοκίνητο μας πρέπει να είναι σε καλή μηχανολογική κατάσταση κάθε στιγμή. Πώς το κάνουμε αυτό; Τις περισσότερες φορές αρκεί να τηρούμε τις οδηγίες του κατασκευαστή και το προβλεπόμενο πρόγραμμα τακτικής συντήρησης. Ακόμη κι αν το αυτοκίνητο δεν έχει μια βλάβη που να γίνεται αντιληπτή από σχετική ένδειξη ή από δυσλειτουργία στην πράξη, η επίσκεψη στο συνεργείο στα χιλιόμετρα που ορίζει το εργοστάσιο και στα χρονικά διαστήματα που ζητά ο κατασκευαστής, ακόμη και για έναν προληπτικό έλεγχο, θα μας γλιτώσει από μπελάδες.

Ελέγχουμε κάθε τόσο και ειδικά πριν από μεγάλα ταξίδια να μην υπάρχουν διαρροές σε κινητήρα-μετάδοση, δυσλειτουργίες στα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά, περίεργοι θόρυβοι ή χαλαρότητα από τους τροχούς, την ανάρτηση και το τιμόνι, να μην είναι στραβά ή φθαρμένα τα φρένα.

Ελέγχουμε τακτικά τη στάθμη των ζωτικών υγρών (λιπαντικό κινητήρα-μετάδοσης, ψυκτικό υγρό, υγρό φρένων) και την κατάσταση των υλικών τριβής των φρένων (τακάκια και δισκόπλακες). Καμία ένδειξη δεν πρέπει να είναι οριακή στο μίνιμουμ. Μπορούμε να το κάνουμε μόνοι μας ή να περάσουμε από ένα συνεργείο. Εκεί θα μπορούμε να ελέγξουμε και να ρυθμίσουμε αν χρειάζεται το ύψος και το εύρος της ζώνης των φώτων.

Πάνω από όλα ελέγχουμε τη γενικότερη κατάσταση και τη φθορά των ελαστικών. Μετράμε σχολαστικά τις πιέσεις με τα λάστιχα κρύα. Και ακολουθούμε τις υποδείξεις του κατασκευαστή του αυτοκινήτου αναφορικά με τις κατάλληλες πιέσεις.

2
Ο ανθρώπινος παράγοντας
Εκτός από την γνώση και την αυτοκινητική κουλτούρα που χρειάζεται απαραίτητα να διαθέτει, ο οδηγός πρέπει να είναι σε θέση να εφαρμόζει τη θεωρία στην πράξη. Η καλή φυσική κατάσταση προφανώς συμβάλλει στην ασφαλέστερη οδήγηση. Η καλή καρδιακή λειτουργία μεταφράζεται σε χαμηλούς παλμούς στην διάρκεια της οδήγησης, πιο σωστή αναπνοή και καλύτερη οξυγόνωση του εγκεφάλου. Ο οποίος έτσι έχει περισσότερη διαύγεια, καλύτερη αντίληψη, πιο άμεση αντίδραση στα ερεθίσματα, συνολικά βελτιωμένη ικανότητα κρίσης και εν τέλει πιο καλή απόδοση στην οδήγηση.

Η οδήγηση είναι μια κουραστική δραστηριότητα αποκλειστικής απασχόλησης, λόγω της μεγάλης και συνεχούς αυτοσυγκέντρωσης που απαιτεί. Πρέπει να είμαστε ξεκούραστοι και σε καλή ψυχολογική διάθεση όταν καθόμαστε πίσω από το τιμόνι, ακόμη και για την πιο μικρή διαδρομή. Ειδικά όταν πρόκειται να ταξιδέψουμε μεγάλες αποστάσεις είναι απαραίτητο να έχει προηγηθεί ένα αναζωογονητικό διάστημα ξεκούρασης και χορταστικού ύπνου. Η λειτουργία του κλιματισμού στην ανακύκλωση για πολλή ώρα είναι ένας από τους λόγους που μπορεί να νιώσετε υπνηλία.

1
Τα νεύρα μου 
Εκτός της φυσικής κατάστασης, μεγάλο ρόλο παίζει και η ψυχική ηρεμία. Μην οδηγείται υπό έντονη συναισθηματική φόρτιση: Λύπη, εκνευρισμός, οργή, άγχος δεν βοηθούν.

Τα χάπια μου
Σε περίπτωση που λαμβάνετε φαρμακευτική αγωγή, θα πρέπει να έχετε γνώση των παρενεργειών των σκευασμάτων. Τα ηρεμιστικά και τα αντί-υπερτασικά όπως και τα αντί-αλλεργικά και αντί-ασθματικά μειώνουν σε μεγάλο βαθμό την ικανότητα αντίληψης. Μη διστάσετε να συμβουλευτείτε το γιατρό σας. 

Νηστικό αρκούδι
Είναι περιττό να πούμε ότι απαγορεύεται αυστηρά η χρήση αλκοόλ. Το άδειο στομάχι και το ενοχλητικό συναίσθημα της πείνας μπορεί να αποσπούν την προσοχή. Από την άλλη τα μεγάλα και δύσπεπτα γεύματα μπορεί να προκαλούν δυσφορία, αλλά και υπνηλία και μειωμένη ικανότητα αντίδρασης.Ο οργανισμός διοχετεύει το αίμα κατά προτεραιότητα στο στομάχι για την πέψη και όχι στον εγκέφαλο. Προτιμήστε πρωτεΐνη από λευκό κρέας ή ψάρι και υδατάνθρακα από ρύζι ή ζυμαρικά. Αποφύγετε το κόκκινο κρέας, τις πικάντικες συνταγές, σάλτσες, κ.λπ. 

1
Μέρα ή νύχτα

Η νύχτα είναι μια καλή ώρα για να ταξιδεύει κάποιος καθώς η κίνηση είναι λιγότερη, αλλά η κούραση είναι μεγαλύτερη και τα φώτα των αντιθέτως διερχόμενων αυτοκινήτων κουράζουν ακόμη περισσότερο την όραση. Ακόμη κι ένας οδηγός με όραση 10/10 χάνει κατά τη νυχτερινή οδήγηση 6, ακόμα και 7 δέκατα από την οπτική ικανότητά του. Η νυχτερινή μυωπία έχει ως αποτέλεσμα να «εξαφανίζει» ορισμένα αντικείμενα που διαφέρουν κατά λίγους χρωματικούς τόνους. Για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο απαιτείται η χρήση διορθωτικών γυαλιών. 

Ένα αυτοκίνητο που κινείται με 120 km/h καλύπτει απόσταση 33 μέτρα το δευτερόλεπτο. Οπότε λογικά όσο η ταχύτητα μεγαλώνει και με δεδομένη την περιορισμένη ορατότητα τη νύχτα, τόσο το περιθώριο στενεύει. Για το λόγο αυτό κρατάτε μεγαλύτερες αποστάσεις ασφαλείας, από τα προπορευόμενα οχήματα και από τις γραμμές που ορίζουν τα όρια του δρόμου. 

Ποτέ μη βασίζεστε την πορεία σας στα φώτα των υπολοίπων, σε ένα ερημικό τοπίο. Αν δείτε από μακριά άλλο όχημα δεν σημαίνει ότι ο δρόμος οδηγεί απευθείας στο συγκεκριμένο σημείο. Μπορεί στο ενδιάμεσο να παρεμβάλλονται στροφές, δέντρα κ.λπ.

Μέσα στο αυτοκίνητο: Θέση οδήγησης
Το πρώτο πράγμα που κάνουμε μπαίνοντας στο αυτοκίνητο είναι να φορέσουμε τη ζώνη ασφαλείας (6379). Μπορούμε να την κάνουμε να εφαρμόζει καλύτερα στο σώμα αν εκπνεύσουμε όλο τον αέρα από τον θώρακα και τραβήξουμε με δύναμη το διαγώνιο στέλεχος. Ο προεντατήρας θα το κρατήσει σε αυτή τη θέση διατηρώντας την πιο σφιχτή ρύθμιση.

Ως ένα βαθμό η σωστή θέση οδήγησης είναι υποκειμενική. Προφανώς έχει να κάνει με τον σωματότυπο καθενός, με το αυτοκίνητο και με τις προσωπικές προτιμήσεις. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιοι γενικοί κανόνες που πρέπει πάντα να τηρούνται. Για να βεβαιωθούμε ότι έχουμε τα βασικά χειριστήρια στη σωστή απόσταση και ότι θα έχουμε τον έλεγχο σε κάθε περίπτωση ακολουθούμε την παρακάτω ρουτίνα:

1. Όποια κίνηση κι αν χρειαστεί να κάνουμε θα πρέπει να φτάνουμε το αντίστοιχο χειριστήριο (τιμόνι, πεντάλ, λεβιέ) ενώ η μέση παραμένει κολλημένη στο σημείο που ενώνεται το έδρανο με την πλάτη του καθίσματος. 
2. Πιάνοντας το τιμόνι στη θέση «τρεις παρά τέταρτο», οι αγκώνες πρέπει να είναι λυγισμένοι σε γωνία περίπου 100 μοιρών. Τεντώνοντας τα χέρια πάνω από το ψηλότερο σημείο της στεφάνης του τιμονιού, αυτή θα πρέπει να βρίσκεται στους καρπούς. Έτσι είναι βέβαιο ότι θα φτάνουμε το τιμόνι όσο ακραίος κι αν είναι ο χειρισμός που θα χρειαστεί να κάνουμε.
3. Αν ρυθμίζεται η κλίση του εδράνου, φροντίστε οι μηροί να εφαρμόζουν σε αυτό χωρίς πίεση όταν πατάτε τα πεντάλ. Πιέζοντας με το αριστερό πόδι τον συμπλέκτη θα πρέπει το πεντάλ να φτάνει στο τέλος της διαδρομής του ενώ το πατάμε με όλη την επιφάνεια του πέλματος, χωρίς η φτέρνα να σηκώνεται από το πάτωμα. Το πόδι δεν πρέπει να τεντώνεται τελείως, η γωνία στο γόνατο πρέπει να είναι γύρω στις 140 μοίρες.

1

Εάν το κάθισμα διαθέτει ρύθμιση σε ύψος, φέρτε το έδρανο στο σημείο εκείνο που θα έχετε απρόσκοπτη ορατότητα. Μην υπερβάλλετε όμως, διότι όσο πιο χαμηλά και πλησιέστερα στο κέντρο βάρους καθόμαστε, έχουμε καλύτερη αίσθηση των κινήσεων των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο αμάξωμα όταν στρίβει. Στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα ρυθμίζεται σε ύψος και η ζώνη ασφαλείας. Φροντίστε να διατρέχει το στήθος χωρίς να σας «κόβει» στο λαιμό. Το προσκέφαλο πρέπει να είναι σηκωμένο τόσο ώστε το πάνω μέρος του να είναι στο ίδιο επίπεδο με το πάνω μέρος του κεφαλιού.

Κρατώντας πάντα το τιμόνι με τα δύο χέρια στη θέση «τρεις παρά τέταρτο», στρίβουμε με το εξωτερικό ως προς την στροφή χέρι, σπρώχνοντας ταυτόχρονα τον ώμο πίσω στο κάθισμα. Έτσι το σώμα στηρίζεται καλύτερα στο κάθισμα και διατηρεί τη μέγιστη επαφή, οπότε και λαμβάνει περισσότερη πληροφόρηση από το πλαίσιο για τις δυνάμεις που αναπτύσσονται.

Με το εσωτερικό ως προς την στροφή χέρι κάνουμε μόνο τις μικρορυθμίσεις και χρησιμοποιείται για να σταθεροποιήσουμε τη γωνία του τιμονιού. 
Με λίγα λόγια, είναι καλύτερα να σπρώχνεις.

1

Ησυχία, τάξη και… ασφάλεια
Το εσωτερικό του αυτοκινήτου είναι κομμάτι της ιδιωτικής ζωής του οδηγού, της οικογένειας, των επιβατών γενικότερα, όποιοι κι αν είναι αυτοί. Από την άλλη, ό,τι γίνεται μέσα στην καμπίνα μπορεί να επηρεάσει την οδήγηση, άρα και την ασφάλεια των υπολοίπων χρηστών του δρόμου. 

Τα διάφορα μικροαντικείμενα πρέπει να είναι τακτοποιημένα στις σχετικές θήκες. Πρώτον, διότι αυτά μπορεί να φύγουν και να μπερδευτούν στα πεντάλ δυσκολεύοντας τον έλεγχο. Δεύτερον, διότι κάθε θόρυβος που ακούγεται στην καμπίνα αποσπά την προσοχή μας από την οδήγηση. Τα πατάκια θα πρέπει να είναι πολύ καλά στερεωμένα, επίσης για να μη μπερδεύονται στα πεντάλ. Ο πυροσβεστήρας θα πρέπει να βρίσκεται σε εμφανή θέση με εύκολη πρόσβαση από οποιονδήποτε.

Εννοείται πως όλοι οι επιβάτες θα πρέπει να είναι δεμένοι με τις ζώνες ασφαλείας. Δεν επιτρέπεται σε παιδιά να στέκονται όρθια, να βγάζουν τα χέρια ή το κεφάλι έξω από τα παράθυρα. Η ατμόσφαιρα θα πρέπει να είναι ήπια, χωρίς φωνές, θόρυβο και έντονες συζητήσεις που αποσπούν την προσοχή του οδηγού. Μουσική ακούμε σε χαμηλή ένταση που δεν μας αποκόβει από το περιβάλλον. Είναι σημαντικό να μπορούμε ακούμε τον κινητήρα μας, τυχόν θορύβους που μπορεί να προκύψουν από την ανάρτηση ή έναν τροχό του δικού μας αυτοκινήτου. Αλλά κυρίως ένα κορνάρισμα που μπορεί να μας προειδοποιήσει για ενδεχόμενο κίνδυνο.

1
Οδηγώντας: Φρενάρισμα
Σε κανονικές συνθήκες φρενάρουμε ήπια για να μην ταλαιπωρούμε τα φρένα του αυτοκινήτου και του επιβάτες. Από την άλλη, σε περίπτωση κινδύνου επιβάλλεται να πιέσουμε αποφασιστικά το πεντάλ. Στα αυτοκίνητα με ABS, με όλη μας τη δύναμη. Οι τροχοί δεν πρόκειται να μπλοκάρουν, αντιθέτως έτσι έχουμε τη μέγιστη επιβράδυνση. Ένα λάθος που κάνουν πολλοί είναι να μειώνουν τη δύναμη όταν νιώθουν στο πόδι έναν κραδασμό, ο οποίος προέρχεται από τη λειτουργία του ABS. Είναι καθοριστικής σημασίας να συνεχίσουμε με αμείωτη πίεση στο πεντάλ του φρένου. 

Η δύναμη και η διάρκεια έχουν να κάνουν με την ταχύτητα που κινούμαστε. Τις πρώτες στιγμές της επιβράδυνσης, λόγω της ξαφνικής μεταβολής της κινητικής κατάστασης του αυτοκινήτου έχουμε έντονη μεταφορά βάρους κατά το διαμήκη άξονα, η οποία φορτίζει τους εμπρός τροχούς. Στην φάση αυτή έχουν την μέγιστη πρόσφυση, και αυτήν πρέπει να αξιοποιήσουμε για να ξεφορτωθούμε χιλιόμετρα άμεσα. 

Σύμφωνα με τον γενικό κανόνα, το πιο αποτελεσματικό φρενάρισμα γίνεται με τους τροχούς σε ευθεία, καθώς έτσι τα λάστιχα έχουν τη μέγιστη επιφάνεια επαφής.

Αποφεύγουμε να φρενάρουμε με τους τροχούς στριμμένους διότι:
1. Τα λάστιχα δυσκολεύονται να διεκπεραιώσουν ταυτόχρονα το έργο της διεύθυνσης και της επιβράδυνσης. Τα «τακούνια» του πέλματος παραμορφώνονται έντονα, υπερθερμαίνονται και τα λάστιχα φθείρονται.
2. Όταν φρενάρουμε προκαλείται μεταφορά βάρους προς τα εμπρός, κατά το διαμήκη άξονα. Η ουρά ελαφρώνει, τα πίσω λάστιχα αποφορτίζονται και η πρόσφυσή τους μειώνεται. Αυτό, σε συνδυασμό με τις φυγόκεντρες δυνάμεις που αναπτύσσονται στην ουρά λόγω της αδράνειας μπορεί να προκαλέσει φαινόμενα υπερστροφής.
3. Όταν φρενάρουμε προκαλείται μεταφορά βάρους προς τα εμπρός, κατά το διαμήκη άξονα. Από ένα σημείο και έπειτα αυτό μπορεί να προκαλέσει αδράνεια στο εμπρός μέρος και να οδηγήσει σε γλίστρημα του εμπρός μέρους (υποστροφή).

Επιτάχυνση
Αντίθετα με το φρένο που θέλει δύναμη το γκάζι θέλει τρόπο και λεπτό χειρισμό. Πιέζουμε προοδευτικά το πεντάλ και αφουγκραζόμαστε τις αντιδράσεις του αυτοκινήτου. Αυξομειώνουμε την πίεση αν καταλαβαίνουμε ότι οι κινητήριοι τροχοί χάνουν την πρόσφυσή τους.
Όσο πιο ολισθηρή είναι η επιφάνεια τόσο πιο προοδευτική πρέπει να είναι η πίεση στο γκάζι. Βοηθά να αλλάζουμε νωρίς σχέση στο κιβώτιο, χρησιμοποιώντας τις μεγαλύτερες από αυτές με χαμηλές στροφές στον κινητήρα, ώστε να αποφεύγονται τα ξεσπάσματα ισχύος. 
Σε δρόμο με στροφές, η ασφαλής επιλογή είναι η φάση της επιτάχυνσης να αρχίζει μετά την κορυφή της στροφής, όταν πλέον βλέπουμε καθαρά τη χάραξη του δρόμου. 

1

Προσπέρασμα
Το προσπέρασμα πρέπει να γίνεται στο μικρότερο δυνατό χρόνο για να περιορίζεται στο ελάχιστο η έκθεσή σας στο αντίθετο ρεύμα. Εννοείται ότι κινούμαστε να προσπεράσουμε μόνο όταν έχουμε πραγματικά απρόσκοπτη ορατότητα και όταν η διαγράμμιση το επιτρέπει. Ενώ θα πρέπει να πλησιάσετε στο όχημα που πρόκειται να προσπεράσετε, έτσι ώστε η απόσταση που θα χρειαστεί να διανύσετε να είναι η μικρότερη δυνατή. Δεν πρέπει όμως να κολλήσετε πίσω του προκειμένου να διατηρήσετε την ορατότητα στο βάθος του ορίζοντα. Ελέγξτε τους καθρέφτες και χρησιμοποιήστε τα φλας. Στη συνέχεια εξαντλήστε τον κινητήρα, χωρίς οίκτο. Κατεβάστε μία ή ακόμη και δύο ταχύτητες προκειμένου ο κινητήρας να βρίσκεται μέσα στο καλύτερο κομμάτι του φάσματος απόδοσής του.

Αν οδηγείται με αυτόματο κιβώτιο, απλώς βυθίστε το γκάζι στο πάτωμα. Ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου θα φροντίσει για τα υπόλοιπα.
Μην προσπερνάμε με μεγάλη διαφορά στη σχετική ταχύτητα, έχοντας πάρει φόρα από μακριά. Φροντίστε να σταθείτε πίσω από το όχημα που πρόκειται να προσπεράσετε και να βεβαιωθείτε ότι ο οδηγός του έχει αντιληφθεί την παρουσία και την πρόθεσή σας. Διαφορετικά μπορεί να αλλάξει λωρίδα ακριβώς τη στιγμή που θα βρίσκεστε δίπλα του, ενδεχομένως και στην «τυφλή γωνία». Και τότε τα περιθώρια αντίδρασης και των δύο θα είναι μηδενικά.

Υποστροφή/υπερστροφή
Θεωρητικά πρόκειται για φαινόμενα που δεν πρέπει να μας απασχολούν σε δημόσιους δρόμους, οδηγώντας σύμφωνα με τα όρια ταχύτητας και με το ηλεκτρονικά οδηγικά βοηθήματα ενεργοποιημένα. Παρόλα αυτά το γλίστρημα μπορεί να έρθει από κακή εκτίμηση ή από τις συνθήκες του περιβάλλοντος, από μια παγίδα που δεν ήταν δυνατό να προβλεφθεί. Οπότε καλό είναι να ξέρουμε τι κάνουμε. 

Υποστροφή είναι η τάση του εμπρός μέρους να ακολουθήσει την εφαπτομένη της στροφής. Στην είσοδο προκαλείται από αδράνεια, λόγω κακής εκτίμησης της ταχύτητας εισόδου, ενώ στην έξοδο λόγω κακής διαχείρισης της ισχύος. Στην πρώτη περίπτωση «ξεκλειδώνουμε» το τιμόνι για να φέρουμε όσο γίνεται τους τροχούς σε ευθεία και φρενάρουμε για να μειώσουμε κι άλλο την ταχύτητα εισόδου. Στην περίπτωση αυτή χρειάζεται αυξημένη ετοιμότητα και γρήγορα αντανακλαστικά,διότι υπάρχει ο κίνδυνος η χρήση του φρένου να προκαλέσει απότομη μετάβαση σε υπερστροφή. Σε αυτοκίνητα με ESP το πιθανότερο είναι ότι τα ηλεκτρονικά δεν θα επιτρέψουν κάτι τέτοιο.

1

Υπερστροφή είναι η τάση του πίσω μέρους να ανοίξει την τροχιά του, φεύγοντας προς το εξωτερικό της στροφής. Στην είσοδο προκαλείται από αδράνεια, λόγω υψηλής ταχύτητας εισόδου, ενώ στην έξοδο λόγω υπερβολικής παροχής ισχύος. Στην πρώτη περίπτωση, η υπερστροφή διορθώνεται με γκάζι ενώ διατηρούμε τη γωνία του τιμονιού σταθερή προς την γραμμή εξόδου από την στροφή που έχουμε χαράξει.

Η σωστή δοσολογία είναι θέμα εξάσκησης και εμπειρίας. Στη δεύτερη περίπτωση, σε συνδυασμό με το ανάποδο τιμόνι, ο οδηγός πρέπει αρχικά να μειώσει λίγο το γκάζι ώστε να ανακτήσουν οι πίσω τροχοί πρόσφυση και στην συνέχεια να το αυξομειώνει μέχρι να φέρει την ουρά σε ισορροπία. Νευρική αντίδραση, δηλαδή βάρβαρο πάτημα στο γκάζι και κλειδωμένο ανάποδο τιμόνι μπορεί να προκαλέσει υπερδιόρθωση, την απότομη δηλαδή εκτροπή της ουράς προς την αντίθετη κατεύθυνση από το αρχικό γλίστρημα. Το ίδιο μπορεί να συμβεί αν ο οδηγός τρομάξει και αφήσει τελείως το γκάζι οπότε οι τροχοί θα βρουν απότομα πρόσφυση.

Κιβώτιο ταχυτήτων
Είναι σημαντικό να επιλέγουμε την κατάλληλη σχέση για κάθε στροφή. Το κατέβασμα πρέπει να γίνεται με το αυτοκίνητο ακόμη σε ευθεία, πριν την είσοδο της στροφής, στο τελείωμα της διαδικασίας της επιβράδυνσης και συμπληρωματικά ως προς αυτή.

Σε γενικές γραμμές, η ιδανική σχέση για μία στροφή είναι αυτή με την οποία ο κινητήρας βρίσκεται εντός του ωφέλιμου φάσματος απόδοσης, έτσι ώστε στην έξοδο να επιταχύνουμε χωρίς να χρειάζεται να ασχοληθούμε με το κιβώτιο ταχυτήτων όσο ακόμη τα χέρια είναι απασχολημένα με το τιμόνι. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που λύνουν σε μεγάλο βαθμό τα αυτόματα κιβώτια με paddles αλλαγής σχέσεων στο τιμόνι. 

3
Καλό ταξίδι: Αυτοκινητόδρομος
Προσαρμόστε την ταχύτητά σας σύμφωνα με τον ΚΟΚ αλλά και τις κυκλοφοριακές συνθήκες. Μην ξεπερνάτε το όριο, όμως αποφύγετε να κινείστε πιο αργά από αυτά διότι θα παρεμποδίζετε τη ροή της κίνησης εκνευρίζοντας τους υπόλοιπους οδηγούς και ωθώντας τους σε επικίνδυνους ελιγμούς. 

Η άσκοπη αλλαγή λωρίδας, φυσικά πρέπει να αποφεύγεται, όπως και οι ελιγμοί μέσα στο «ποτάμι» της κυκλοφορίας. Κινούμαστε στην αριστερή λωρίδα μόνο για να προσπεράσουμε και οδηγούμε στη δεξιά και στην μεσαία. Παρατηρείται συχνά το φαινόμενο αυτοκίνητα να κινούνται στην εθνική οδό, πατώντας ταυτόχρονα σε δύο λωρίδες, ως αποτέλεσμα απώλειας προσοχής, λόγω ενασχόλησης με κάτι άλλο (τηλέφωνο, ηχοσύστημα, κ.λπ.). Προφανώς κάτι τέτοιο βάζει εμάς τους ίδιους και όλους τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου σε κίνδυνο. Φροντίστε να οδηγείται μέσα στην λωρίδα σας, χωρίς αποκλίσεις. Και τηρείτε ικανές αποστάσεις ασφαλείας.Αφενός για να έχετε καλύτερη ορατότητα εμπρός, αφετέρου μεγαλύτερο χρόνο αντίδρασης. Είναι πολύ σημαντικό ανά πάσα στιγμή να βλέπουμε μακριά για να προβλέπουμε πιθανούς κινδύνους.

Σε καμία περίπτωση δεν οδηγούμε στην ΛΕΑ. Πολύ απλά διότι τα αρχικά αυτά ερμηνεύονται σε Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης. Και πρέπει να είναι πάντα ελεύθερη για να περάσει ένα ασθενοφόρο ή ένα πυροσβεστικό όχημα που θα τρέχει να σώσει μία ζωή.

Τούνελ
Ο εκσυγχρονισμός του οδικού δικτύου της χώρας είχε αποτέλεσμα την προσθήκη πολλών τούνελ τα τελευταία χρόνια. Όταν μπαίνουμε σε σήραγγα ανάβουμε τα μεσαία φώτα και βγάζουμε τα γυαλιά ηλίου που ενδεχομένως φοράμε. Αφήνουμε ακόμη μεγαλύτερη απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και αποφεύγουμε να προσπερνάμε. Μέσα στο τούνελ είναι ακόμη πιο επιτακτική η ανάγκη ευλαβικής τήρησης του ορίου ταχύτητας. Δεν κάνουμε ποτέ αναστροφή ή όπισθεν. Και δεν σταματάμε παρά μόνο στους προβλεπόμενους χώρους. 

Σε περίπτωση μποτιλιαρίσματος ανάβουμε τα αλάρμ για να προειδοποιήσουμε τους οδηγούς που έρχονται προς το μέρος μας. Αν η κυκλοφορία σταματήσει, σβήνουμε τον κινητήρα για να διατηρήσουμε την ατμόσφαιρα εντός της σήραγγας όσο γίνεται πιο καθαρή. Εννοείται πως ακολουθούμε τις οδηγίες των υπευθύνων ή τις φωτεινές πινακίδες μηνυμάτων. 

1

Σε περίπτωση βλάβης προσπαθήστε να οδηγήσετε το αυτοκίνητό σας ως τον προβλεπόμενο χώρο στάθμευσης εντός του τούνελ. Αν αυτό δεν είναι εφικτό παρκάρετέ το στην ΛΕΑ και απομακρυνθείτε. Καλέστε για βοήθεια από τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης που θα βρείτε ανά τακτά διαστήματα. Οι σχετικές ταμπέλες θα σας πληροφορήσουν για το πού βρίσκονται. Σήμερα οι σήραγγες παρακολουθούνται σχολαστικά από κάμερες κυκλοφορίας σε κλειστό κύκλωμα, οπότε το προσωπικό ασφαλείας θα μάθει άμεσα ότι έχετε πρόβλημα και θα σπεύσει σε βοήθεια πολύ συντομότερα απ’ ό,τι φαντάζεστε. 

Σε περίπτωση φωτιάς, θα βοηθούσε αν ήταν εφικτό να το οδηγήσετε εκτός της σήραγγας, ώστε να μην δημιουργηθεί πρόβλημα με την ορατότητα των οδηγών που πιθανώς έπονται, ειδικά αυτών σε μικρή απόσταση. Αν δεν γίνεται, σβήστε τον κινητήρα και απομακρυνθείτε αμέσως. Εκτός από τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης, υπάρχουν και ερμάρια με πυροσβεστήρες αλλά και έξοδοι κινδύνου για να βρεθείτε σε ασφαλή χώρο χωρίς να χρειαστεί να διανύσετε ολόκληρη τη σήραγγα προς το ένα ή το άλλο άκρο της. Σχετικές ταμπέλες θα σας κατευθύνουν. 

Καχύποπτα στον επαρχιακό
Γενικότερα πρέπει να αντιμετωπίζετε τους δρόμους της περιφέρειας με καχυποψία. Και να είστε έτοιμοι για αμυντικές κινήσεις. Ειδικά αν κινείστε σε άγνωστο δρόμο. Πρέπει ανά πάσα στιγμή να είστε σε ετοιμότητα να φρενάρετε. Η χάραξη του δρόμου μπορεί να σας εκπλήξει δυσάρεστα. Είναι πολύ πιθανό επίσης ένα ζώο να διασχίζει το δρόμο πάνω σε μια στροφή χωρίς ορατότητα. Ή να αλλάζει ξαφνικά η ποιότητα του οδοστρώματος και το τερέν να γίνεται ξαφνικά πιο ολισθηρό. Το ελληνικό οδικό δίκτυο, ειδικά στους μικρούς δρόμους στην περιφέρεια δεν φημίζεται για την συντήρησή του, οπότε ακόμη και μεγάλες λακκούβες μπορεί να βρεθούν ξαφνικά στην πορεία σας. Εννοείται ότι πρέπει να τηρούνται τα όρια ταχύτητας, αλλά αυτό δεν φτάνει.

1

Οι διασταυρώσεις κρύβουν πολλές παγίδες. Η σήμανση που ορίζει την προτεραιότητα είναι συνήθως… διακοσμητική. Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο οι ντόπιοι, μαθημένοι από τις περιόδους χαμηλής κίνησης, να θεωρούν το δρόμο δικό τους. Και στις περιόδους μετακίνησης λόγω διακοπών, η συνύπαρξη με του φουριόζους παραθεριστές γίνεται δύσκολη. Μην εμπιστεύεστε λοιπόν τα STOP ή την εκ δεξιών προτεραιότητα. Μειώστε ταχύτητα μέχρι ακινητοποίησης αν είναι απαραίτητο, ελέγξτε και περάστε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο δρόμος Πάτρας-Πύργου.

Οι δρόμοι της περιφέρειας περνούν συχνά μέσα από κατοικημένες περιοχές. Μικρούς οικισμούς, χωριά ή και μεγαλύτερες πόλεις,όπως η παλαιά εθνική Κορίνθου-Πάτρας. Ένα εγκληματικό λάθος που γίνεται συχνά είναι η διέλευση με την ίδια ταχύτητα που πριν λίγο οδηγούσαμε σε δρόμους που διασχίζουν αγρούς. Όμως εκεί παίζουν παιδιά, διασχίζουν το δρόμο ηλικιωμένοι βαδίζοντας αργά, κυκλοφορούν πεζοί που δεν έχουν μάθει να έχουν πολύ το νου τους στα αυτοκίνητα. Προσοχή λοιπόν.

Φόρτωση
Πολύ σημαντικό για την οδική συμπεριφορά είναι να κατανείμουμε σωστά το φορτίο στον χώρο αποσκευών, ως προς τον εγκάρσιο αλλά και το διαμήκη άξονα. Αποφεύγουμε δηλαδή να βάλουμε κάτι πολύ βαρύ τελευταίο, έξω έξω στο χώρο φόρτωσης. Διότι αυτό δημιουργεί πολική αδράνεια. Επίσης αποφεύγουμε να φορτώσουμε όλα τα βαριά αντικείμενα από τη μία μόνο πλευρά.

Καλό είναι να αποφεύγεται το φόρτωμα σε ύψος. Αν παρόλα αυτά ο χώρος δεν σας φτάνει και χρησιμοποιείτε μπαγκαζιέρα ή σχάρα οροφής, έχετε υπόψη σας ότι η οδική συμπεριφορά επιβαρύνεται σημαντικά. Αυξάνεται η απόσταση του κέντρου βάρους από το έδαφος και ταυτόχρονα η αεροδυναμική αντίσταση (άρα η επιτάχυνση είναι χειρότερη) αλλά κυρίως η ευαισθησία στον πλευρικό άνεμο. 

Καλό είναι τα βαριά αντικείμενα να τοποθετούνται στον χώρο αποσκευών όσο γίνεται χαμηλότερα. Έτσι δεν μεγαλώνει η απόσταση του κέντρου βάρους του οχήματος από το έδαφος και οι συνέπειες στα δυναμικά του χαρακτηριστικά είναι οι λιγότερες δυνατές. Το εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου αναφέρει το μέγιστο επιτρεπόμενο φορτίο, το οποίο δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεπερνιέται. 

Ρυμούλκηση
Η ρυμούλκηση αλλάζει εντελώς την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Το όριο βάρους με φρένα και χωρίς που αναφέρει το βιβλίο του κατασκευαστή πρέπει να τηρούνται ευλαβικά. Οι αποστάσεις φρεναρίσματος και προσπέρασης αυξάνονται δραματικά. Αν χρειαστεί προσθέστε εξωτερικούς καθρέφτες για βελτίωση της ορατότητας προς τα πίσω. Το τρέιλερ ή/και η μπαγκαζιέρα πρέπει να είναι σε άριστη κατάσταση και να διαθέτει ανάρτηση και φώτα. Η μέγιστη ταχύτητα δεν πρέπει να ξεπερνά τα 70 km/h για βαριές κατασκευές και τα 90 km/h για πιο ελαφρές. 

1

Η σωστή κατανομή βάρους, άρα η φόρτωση του ρυμουλκούμενου, επηρεάζει καθοριστικά την σταθερότητά του. Για να ελέγξετε εμπειρικά αν είναι σωστά «ζυγισμένο», πρέπει το κοτσάρισμα να μη χρειάζεται ιδιαίτερη προσπάθεια και το βάρος που πέφτει στο σημείο άρθρωσης του ρυμουλκούμενου με την μπίλια του κοτσαδόρου να μην ξεπερνά το βάρος που προβλέπει ο κατασκευαστής του. Η σχέση μήκους και πλάτους του τρέιλερ αποτελεί άλλον ένα σημαντικό παράγοντα. Γενικά, όσο πιο μακρύ είναι το ρυμουλκούμενο, τόσο το καλύτερο, αφού είναι πιο σταθερό. Οι τροχοί του δεν πρέπει να εξέχουν και πολύ σε σχέση με το αυτοκίνητο. 

Το ρυμουλκούμενο ακολουθεί πάντα την πορεία του αυτοκινήτου και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στο πού πατούν οι τροχοί του, ειδικά αν εξέχουν. Πρέπει επίσης να δένουμε καλά το φορτίο ώστε να μην έχουμε μεταφορά βάρους. Στις μανούβρες με χαμηλή ταχύτητα προς τα εμπρός, στρίβουμε πιο ανοιχτά από την αρχή του τόξου που θέλουμε να διαγράψουμε. Ο ελιγμός με όπισθεν είναι δυσκολότερος, λόγω της περιορισμένης ορατότητας και της άρθρωσης. Αναλόγως της μεταξύ τους γωνίας, κάποιες φορές το ρυμουλκούμενο στρίβει αντίθετα με το αυτοκίνητο. 

Χειμώνιασε: Πρωτοβρόχια
Η βροχή δεν διευκολύνει την οδήγηση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι εχθρός της ασφάλειας. Είναι όλα θέμα διαχείρισης. Ακόμη και με λίγο νερό στο οδόστρωμα, η πρόσφυση μειώνεται σημαντικά. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται να αυξήσουμε την προσοχή μας, αλλά και τις αποστάσεις ασφαλείας. Να επιταχύνουμε ακόμη πιο προοδευτικά και να φρενάρουμε πιο νωρίς. Οι αποστάσεις ακινητοποίησης και η ικανότητα ελιγμών του αυτοκινήτου είναι μειωμένη. Όταν η βροχόπτωση είναι έντονη και το νερό που κρατά η άσφαλτος αρκετό, έχουμε δύο προβλήματα: Μειωμένη ορατότητα και αυξημένο κίνδυνο υδρολίσθησης.

Καθώς η ταχύτητα με την οποία πέφτουν οι σταγόνες στο παρμπρίζ προστίθεται σε αυτή του αυτοκινήτου, η λύση είναι η μείωση της ταχύτητας, έτσι ώστε οι υαλοκαθαριστήρες να προλαβαίνουν να καθαρίζουν το τζάμι. Η αύξηση της απόστασης από το προπορευόμενο όχημα είναι απαραίτητη για να αποφύγουμε το σπρέι που σηκώνουν τα λάστιχά του. 

1

Το φαινόμενο της υδρολίσθησης εμφανίζεται όταν το λάστιχο δεν προλαβαίνει να διώξει το νερό που συναντά κατά την περιστροφή του. Είναι προφανές ότι παίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο η επιμελής συντήρηση ώστε να είναι σε καλή κατάσταση.Το ίδιο ισχύει άλλωστε και για τους υαλοκαθαριστήρες. Η μείωση της ταχύτητας επίσης θα μειώσει τον κίνδυνο τηςυδρολίσθησης. Αν παρόλα αυτά νιώσετε το αυτοκίνητο να πλανάρει πάνω σε ένα φιλμ νερού για κάποιες στιγμές, είναι κρίσιμο να μην χάσετε την ψυχραιμία σας πιέζοντας απότομα το φρένο. Η ενδεδειγμένη αντίδραση είναι να κρατήσετε ευθεία το τιμόνι και με την ίδια ή προοδευτικά μειούμενη πίεση στο γκάζι να αφήσετε το αυτοκίνητο να περάσει την παγίδα μέχρι να ξαναβρεί πρόσφυση. 

Χιόνια στο καμπαναριό
Η ίδια αντίδραση απαιτείται και στην περίπτωση που πατήσετε ένα κομμάτι πάγου. Οι αρχές της οδήγησης σε θερμοκρασίες που μπορεί να έχουν προκαλέσει παγετό στο οδόστρωμα δεν διαφέρουν με αυτές τις βροχής. Στο χιόνι και στη βροχή εφαρμόζεις τους ίδιους κανόνες (ήπιες αντιδράσεις, μεγάλες αποστάσεις, μικρή ταχύτητα) στον υπερθετικό βαθμό. Και φυσικά, σε κάθε περίπτωση απαγορεύονται οι ηρωισμοί σε ένα χιονισμένο ή παγωμένο δρόμο. Ακολουθούμε τις οδηγίες της Αστυνομίας που διαχειρίζεται την κυκλοφορία και χρησιμοποιούμε αλυσίδες ή τις ειδικές κουβέρτες για τα λάστιχα. Αν παρόλα αυτά έχουμε την παραμικρή ανασφάλεια, παρκάρουμε και ζητάμε βοήθεια. 

1

Τοπίο στην ομίχλη
Στην ομίχλη, ένα λάθος που κάνουν πολλοί οδηγοί είναι να αντιδρούν στο περιορισμένο οπτικό πεδίο ανάβοντας περισσότερα φώτα. Με αυτό τον τρόπο φωτίζουν το σύννεφο το οποίο μετατρέπεται σε ένα αδιαπέραστο πέπλο. Η χρήση των χαμηλά τοποθετημένων προβολέων ομίχλης αρκεί για να βλέπετε το δρόμο λίγα μέτρα εμπρός από το αυτοκίνητο και να συνεχίσετε την πορεία σας με πολύ χαμηλή ταχύτητα και μεγάλη προσοχή. Το πίσω φως ομίχλης πρέπει επίσης να είναι αναμμένο για να σας βλέπουν οι οδηγοί που ενδεχομένως ακολουθούν. Χρήσιμο είναι να οδηγείται με κατεβασμένα παράθυρα, χωρίς μουσική. Η ακοή μπορεί να σας βοηθήσει να εντοπίσετε άλλα οχήματα ή ζώα που μέσα στο θολό τοπίο.