Ιωάννα Ροτζιώκου: "Να αλλάξουμε νοοτροπία ως πολίτες και ως οδηγοί"

Συνομιλούμε με την Ιωάννα Ροτζιώκου, την εκπρόσωπο Τύπου Ελληνικής Αστυνομίας, για την οδική ασφάλεια και το σύγχρονο πρόσωπο της ΕΛ.ΑΣ.
police

Μια φορά και έναν καιρό ο αστυφύλαξ (και ακόμη παλαιότερα ο χωροφύλαξ) ήταν ένα είδος «μπαμπούλα», ένας άνθρωπος που στην είχε στημένη να σε τιμωρήσει, διότι… έτσι. 

Εδώ και πολλά χρόνια τα πράγματα έχουν αλλάξει. Νέοι άνθρωποι, με πανεπιστημιακή μόρφωση και υπηρεσιακή εκπαίδευση, ευγενείς και μακριά από τη λογική του «μπαμπούλα» στελεχώνουν την Αστυνομία, έχοντας να επιδείξουν και έργο, αλλά και ευαισθησία. Σε ό,τι αφορά μάλιστα στο αντικείμενό μας, που δεν είναι άλλο από την οδική ασφάλεια και τις τροχαίες παραβάσεις, η ευαισθησία τους είναι παραπάνω από δεδομένη. 

Κάπως έτσι βρεθήκαμε να συζητούμε με μια ευγενική νέα αξιωματικό που έχει επιφορτιστεί με το δύσκολο έργο να εκπροσωπεί την ΕΛ.ΑΣ. απέναντι στον Τύπο. Πρώτη μας ερώτηση για το πόσο επαρκείς είναι οι έλεγχοι που γίνονται, μια και πολλές φορές ακούμε ιστορίες για ελλείψεις στο Σώμα που εμποδίζουν την αποτελεσματική αστυνόμευση. 

Η απάντηση είναι πως καθημερινά διενεργούνται από την Τροχαία, τόσο προγραμματισμένοι όσο και έκτακτοι, έλεγχοι σε σημεία προκαθορισμένα. Και τα οποία έχουν επιλεγεί με βάση την επικινδυνότητά τους και τη συχνότητα που εκεί γίνονται ατυχήματα. 

-Αυτό σημαίνει όμως –επισημαίνουμε– πως λίγο έως πολύ όλοι ξέρουμε πού έχει μπλόκα. 

Οι «τακτικοί πελάτες» ναι, μας λέει η Αστυνόμος με αφοπλιστική ειλικρίνεια, όμως εμείς στοχεύουμε γενικότερα, τους «εκ συστήματος παραβάτες» μπορούμε να τους εντοπίσουμε εύκολα. 

Μια άλλη απορία μας, μια και βλέπουμε πολλές φορές παραβάσεις να γίνονται εμπρός σε αστυνομικούς και να μην βεβαιώνονται, είναι το ποιοι και πότε βεβαιώνουν μια παράβαση. 

Η απάντηση είναι μόνον η Τροχαία και κατ’ εξαίρεση στην Αθήνα και η Άμεση Δράση. Μας ξένισε η αλήθεια η συγκεκριμένη απάντηση, αλλά έτσι είναι… 

Μάλιστα, όπως μας τόνισε η κυρία Ροτζιώκου, με τον τρόπο που γίνονται οι τροχονομικοί έλεγχοι υπάρχει περίπτωση κάποιος οδηγός να περάσει όλη του τη ζωή δίχως να έχει υποστεί κάποιον έλεγχο. 

-Και ποια είναι η συνηθέστερη παράβαση που καταγράφεται στους ελέγχους;

-Ταχύτητα και μέθη είναι η απάντηση, και είναι κατηγορηματική. 

police

Μπλόκα για την είσπραξη;
Οπότε η επόμενη ερώτηση έρχεται αυθόρμητα: Ταχύτητα, ποια ταχύτητα; Πού, αλλά κυρίως πόσο ανταποκρίνονται τα όρια ταχύτητας στην πραγματικότητα; Μήπως τη «στήνετε» εκεί που υπάρχουν ξεχασμένες πινακίδες με χαμηλό όριο μόνο και μόνο για να γράψετε;

- Ποτέ δεν το κάνουμε αυτό. Μάλιστα, αν δούμε πως κάποιο όριο δεν ανταποκρίνεται στις οδικές συνθήκες κάνουμε εισήγηση στις αρμόδιες υπηρεσίες να το αλλάξουν. Αλλά η Τροχαία δεν έχει δικαίωμα να κάνει τίποτε άλλο περά από αυτό. Άλλες υπηρεσίες είναι αρμόδιες για τις πινακίδες και τα όρια. 

Σε ό,τι αφορά στο εισπρακτικό κομμάτι για το οποίο έχει ακουστεί ακόμη και ότι οι αστυνομικοί παίρνουν μπόνους, να ξέρετε πως το μεγαλύτερο κομμάτι από τις κλήσεις της Τροχαίας πηγαίνει στους ΟΤΑ, ενώ για κάποιες άλλες παραβάσεις (ειδικά για φορτηγά άνω του 1,5 τόνου) καταλήγει στις ΔΟΥ. 

Ειδικά για τα φορτηγά και τα βαρέα οχήματα πρέπει να τονίσουμε ότι σε κάθε διεύθυνση της Τροχαίας υπάρχουν άνθρωποι ειδικά εκπαιδευμένοι που ξέρουν και τι και πώς να κάνουν τους ελέγχους στα συγκεκριμένα οχήματα, ξεκινώντας από τον ταχογράφο, τα λάστιχα, τις ώρες που κάθε οδηγός βρίσκεται στο τιμόνι κ.τ.λ. 
Μάλιστα, κρίνουμε θετικό το γεγονός ότι με το νέο ΚΟΚ καταργήθηκε η έκπτωση στο 50% του ποσού μιας κλήσης αν πληρωθεί έγκαιρα, διότι έτσι αφαιρείται το επιχείρημα του «εισπρακτικού χαρακτήρα» της βεβαίωσης μιας παράβασης. 

police

Με την ευκαιρία ρωτήσαμε ποια ήταν η συμβολή της Τροχαίας στη διαμόρφωση του καινούργιου ΚΟΚ. Η απάντηση ήταν, ότι στο τελικό στάδιο έγιναν κάποιες παρεμβάσεις, αλλά αυτό που προέχει είναι να δούμε πώς αυτός εφαρμόζεται στην πράξη. 

Σε πρώτη φάση φαίνεται πως οι οδηγοί συμμορφώνονται. Και αυτό δεν έχει να κάνει με την παρουσία ή μη της Τροχαίας στους δρόμους. 

-Θα λέγαμε το αντίθετο: Τρανό παράδειγμα η καταστρατήγηση της ΛΕΑ που γίνεται συνεχώς και χωρίς να τιμωρούνται οι παραβάτες. -Παραβάσεις στη ΛΕΑ βεβαιώνονται και για εμάς είναι μια από τις πλέον σημαντικές τροχαίες παραβάσεις. Όμως δεν γίνεται να είμαστε κάθε στιγμή παρόντες παντού. 

Ένα ποτηράκι ήπια μόνο
-Αλήθεια πώς κρίνετε τα όρια που ισχύουν στο αλκοόλ στη χώρα μας με δεδομένο ότι σε πάρα πολλές χώρες της ΕΕ αυτά είναι μηδενικά;

-Ο δικός μας ΚΟΚ έχει καθορίσει ένα όριο και με βάση αυτό βαδίζουμε. Βέβαια πρέπει να ξέρουμε ότι ένα ποτήρι κρασί, για παράδειγμα, αλλιώς μπορεί να επηρεάσει έναν άνδρα και αλλιώς μια γυναίκα διότι έχουν διαφορετική μυϊκή μάζα. Επίσης σημαντικό ρόλο παίζουν παράγοντες όπως η κούραση, αν κάποιος έχει πιει με άδειο στομάχι, κ.λπ. 

Σε κάθε περίπτωση λοιπόν εμείς σε ένα αλκοτέστ δεν μετράμε πόσο έχει πιει κάποιος, αλλά το πόσο τον έχει επηρεάσει. Και βέβαια η λογική «εμένα δεν μια πιάνει το ποτό», δεν ισχύει. Όλους ανεξαιρέτως τους επηρεάζει. 

- Δεν θα ήταν καλύτερα όμως αν θεσπίζαμε και εμείς το μηδενικό όριο.

- Προφανώς αναφέρεστε σε χώρες όπως οι Σκανδιναβικές που έχουν και το χαμηλότερο δείκτη τροχαίων ατυχημάτων. Όμως εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι σε αυτές τις χώρες υπάρχει μια διαφορετική αντίληψη για την οδική ασφάλεια, μια άλλη παιδεία. Και για εμάς αυτό είναι το μεγάλο «στοίχημα». 

police

Να αλλάξουμε νοοτροπία
Το ζητούμενο με άλλα λόγια είναι να αλλάξει η νοοτροπία του Έλληνα οδηγού και να γίνει πιο υπεύθυνος. Στο πλαίσιο αυτό δεν βεβαιώνουμε απλώς μια παράβαση, αλλά προσπαθούμε να του επισημάνουμε και τις επιπτώσεις που αυτή θα είχε σε σχέση με την ασφάλειά του και την ασφάλεια όλων όσων κάνουν χρήση του οδικού δικτύου. 

Ο τρόπος που οδηγούμε είναι και ο τρόπος που συμπεριφερόμαστε στην καθημερινότητά μας. Όταν είμαστε αγενείς στο τιμόνι, θα είμαστε αγενείς και στις υπόλοιπες κοινωνικές μας επαφές. 

Στο πλαίσιο αυτό, προσπαθούμε να συνεργαζόμαστε και με σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και να κάνουμε κάποιες ενημερωτικές δράσεις, έτσι ώστε ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά πάνω στο θέμα της οδικής ασφάλειας. 

- Αλήθεια πώς ανταποκρίνονται τα παιδιά σε αυτή την επαφή που έχετε μαζί τους;

- Είναι εντυπωσιακό ότι τα παιδιά ξέρουν πολύ καλά και ποιες είναι οι σοβαρές παραβάσεις και επίσης ότι πρέπει να φορούν ζώνη, ο οδηγός να μην πίνει, κ.τ.λ. Τα προγράμματα αυτά γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα και η εμπειρία μας δείχνει ότι τα παιδιά είναι έτοιμα να ακούσουν και να μάθουν. 

Ας πάμε στο σύστημα εξέτασης των υποψηφίων οδηγών. Πιστεύει η Τροχαία ότι το ισχύον σύστημα παράγει ικανούς οδηγούς;

- Το σύστημα είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Μεταφορών και δεν θα ήθελα να το σχολιάσω. Εμείς είμαστε εντεταλμένοι να ελέγχουμε την οδική συμπεριφορά των πολιτών. 

police

Μείωση τροχαίων αλλά πάλι είναι πολλά 
-Γενικά τα στατιστικά στοιχεία τι δείχνουν σε σχέση με τα ατυχήματα στην Ελλάδα. 

- Υπάρχει μια σαφής μείωση. Αν ξεκινήσουμε από το 1998 που ήταν μια χρονιά που είχαμε μια έκρηξη ατυχημάτων με 3.000 νεκρούς το χρόνο, σήμερα έχουμε πέσει στους 700. Δεν είναι λίγοι, κάθε άλλο. Είναι κακό να αποτυπώνουμε σε νούμερα μια ανθρώπινη ζωή, αλλά το κάνουμε μόνο και μόνο για να ελέγχουμε την πρόοδο που υπάρχει και να παίρνουμε τα κατάλληλα μέτρα. 
Αν με ρωτήσετε τι συνέβαλε στη μείωση θα σας πω ότι είναι ο εκσυγχρονισμός του οδικού δικτύου, η τεχνολογία των οχημάτων και λίγο η αλλαγή συμπεριφοράς των οδηγών που αλλάζει αργά αλλά σταθερά προς το καλύτερο. 

Εμείς σε κάθε περίπτωση καταγράφουμε στοιχεία με σκοπό να προσαρμόζουμε και να τελειοποιούμε το επιχειρησιακό σχέδιό μας, με σκοπό την πρόληψη και την αποτροπή ατυχημάτων. 

Κλείνοντας θέλω να τονίσω –μας είπε– ότι ο σκοπός μας δεν είναι να μοιράζουμε κλήσεις. Αλλά να φτάσουμε σε ένα τέτοιο σημείο που να βεβαιώνουμε τις ελάχιστες δυνατές παραβάσεις. Ποτέ δεν θα φτάσουμε βέβαια να μην έχουμε παραβάτες, αυτό είναι ανέφικτο.