Κουρασμένοι οδηγοί: Ο ύπνος πίσω από το τιμόνι δεν είναι το μόνο ρίσκο

Μελέτες σε εξομοιωτή στη Μεγάλη Βρετανία έδειξαν πως ένας κουρασμένος οδηγός δεν αρκεί να καταφέρει να μην κοιμηθεί πίσω από το τιμόνι. Ταυτόχρονα κινδυνεύει και από άλλους παράγοντες.
safety

Ερευνητές από το πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον, σε συνεργασία με το περιοδικό Auto Express, πραγματοποίησαν μία έρευνα για τα ρίσκα που ενέχει η οδήγηση σε συνθήκες αυξημένης κούρασης. Τα συμπεράσματα που εξήχθησαν είναι αρκετά ενδιαφέροντα, καθώς αποδεικνύουν πως η συμπεριφορά ενός τέτοιου οδηγού μεταβάλλεται αρκετά, σε σχέση με το φυσιολογικό του στιλ οδήγησης.

Αναφορικά με την πειραματική διάταξη, κατασκεύασαν έναν εξελιγμένο προσομοιωτή οδήγησης, όπου στήθηκε γύρω από ένα ειδικά προσαρμοσμένο Land Rover Discovery Sport. Έτσι η έρευνα μπορούσε να προσφέρει στο χρήστη μία ρεαλιστική εμπειρία, προφυλάσσοντας τον παράλληλα από το ρίσκο ενός ατυχήματος. 

Περνώντας τώρα στα πορίσματα, η πιθανότητα κάποιος να κοιμηθεί πίσω από το τιμόνι πάντα φαντάζει εφιαλτικό σενάριο. Στην πράξη όμως υπάρχουν και άλλοι λόγοι για έναν κουρασμένο οδηγό να ανησυχεί. Καταρχήν, ακόμα και αν νοιώθει πως είναι καλά και σε εγρήγορση, ο έλεγχος που μπορεί να ασκήσει στο αυτοκίνητο, καθώς και τα αντανακλαστικά του, δεν είναι τα ίδια. 

Από εκεί και πέρα, ένα ενδιαφέρον εύρημα της μελέτης είναι πως οι κουρασμένοι οδηγοί, σε ένα μεγάλο ποσοστό 63%, κινούνται με υψηλότερες ταχύτητες και τείνουν να παραβιάζουν πολύ πιο εύκολα τα όρια ταχύτητας. Σε μία περίπτωση μάλιστα, ένας εκ των εξεταζόμενων απέτυχε να αναγνωρίσει μία ευρωπαϊκή πινακίδα των 90 km/h και κινήθηκε με 90 mph, σε οικιστικό περιβάλλον.

Αντίστοιχα, η εξάντληση περιορίζει την ικανότητά τους να προβλέπουν αναδυόμενους κινδύνους στο δρόμο. Έτσι, συχνά αναγκάζονται να αντιδράσουν ξαφνικά, ίσως με κάποιο απότομο φρενάρισμα, αντί να προσαρμόζουν έγκαιρα και ομαλά την πορεία τους. 

Υπήρξαν κουρασμένοι οδηγοί όπου είχαν ήδη μείνει ξύπνιοι για περισσότερες από 24 ώρες για τις ανάγκες του πειράματος. Αυτοί θεώρησαν πως τα πήγαν καλά, καθώς βρίσκονταν σε εγρήγορση και απέφυγαν να εμπλακούν σε οποιοδήποτε ατύχημα. Παρόλα αυτά, τα αποτελέσματα τους διέψευσαν. Οι μετρήσεις έδειχναν λιγότερο ομαλές κινήσεις, οι οποίες έφταναν στα όρια του σπασμωδικού, παρότι οι ίδιοι δεν το αντιλαμβάνονταν. 

Ένας άλλος εκ των συμμετεχόντων, προτίμησε να βγάλει το αυτοκίνητό του ελαφρά εκτός δρόμου ώστε να αποφύγει ένα πεζό, από το να μπει στη διαδικασία να φρενάρει. Γενικά αυτό το τελευταίο φάνηκε και σε άλλες περιπτώσεις, αφού σε πολλά σενάρια οι κουρασμένοι οδηγοί επέλεξαν να διατηρήσουν την ταχύτητά τους και να ρισκάρουν έναν ελιγμό, από το να φρενάρουν μπροστά σε ένα δυνητικό κίνδυνο στο δρόμο.